L'Espanya democràtica

 

 

Avaluació inicial
La transició a la democràcia
exercici (I)
L'evolució socioeconòmica
exercici (II)
L'evolució política
exercici (III)
Exercicis de repàs
Tècnica d'estudi: com fer una enquesta

"il.lustració"
"il.lustració"

Avaluació Inicial
A) Explica  en dues linees  el que saps  sobre:

  • Guerra Freda
  • OTAN
  • Tercer Món
  • Crisi del petroli
  • Estat del Benestar
  • M.C.E
  • 3ª Fase de la Revolució  Industrial
  • La  Comissió Europea
  • 23 F
  • A. Suarez

Estudieu  la transició a la democràcia i les institucions d'autogovern de Catalunya.Si voleu ampliar la informació podeu llegir
       la meva interpretació dels fets del Segon de Batxillerat.

• Exercici (I)

  1. Feu un esquema en claus de les fases de la transició.
  2. Expliqueu les característiques del sistema polític que estableix la constitució de 1978.
  3. Comenteu el que sabeu dels líders polítics següents: Suárez, Felipe González, Santiago Carrillo, Jordi Pujol, José Antº Ardanza.
Estudieu  l'evolució socio-econòmica.
"il.lustració"

• Exercici (II)

1.Després de llegir l'evolució socio-econòmica observeu el gràfic següent  i responeu les qüestions:   

gràfic

 

    1. De què tracta el gràfic? (utilitzeu les vostres paraules).
    2. Expliqueu què representen les barres en negre  i què representen les barres a ratlles
    3. a) El creixement migratori entre 1956-1980 és positiu o negatiu?. b) I entre 1981-85?. Raoneu la resposta.
    4. a) D’on provenien els immigrants dels anys 60-70?. b) Ets descenent d’aquells immigrants?
    5. a) Tenint en compte que el creixement total de la població  és el creixement vegetatiu més el creixement  migratori,
      indiqueu  com evoluciona la població catalana entre 1956-1980. b) I entre 1981-85?.
    6. Saps si en aquells anys (60-70) també es donava emigració espanyola?. A on? Per què?
    7. Afegeix al vocabulari demogràfic els nous conceptes estudiats.

 

2. Repasseu la crisi del petroli estudiada i feu un breu resum.

3. Qüestions sobre les taules:

Taxa de creixement del PIB a Espanya (%)

1963 9,5
1965 6,3
1967 4,3
1969 8,9
1971 4,6
1973 7,8
1975 0,5
1977 2,8
1979 0,05
1981 -0,2
1983 2,2
1985 2,6
1987 5,6
1989 1,7
1991 2,2
  1. Què es el PIB?
  2. Situeu la taula en el seu context històric.
  3. Descriviu la taula
  4. Què significa "1981...........-0,2"?
  5. Comenteu les causes d'aquesta situació.
  6. Quines manifestacions es donaven com a conseqüència?.

Anys

nombre de vagues

1970

1547

1971

542

1972

853

1973

743

1974

1730

1975

2807
1976 3662
1977 1194
1978 1128
1979 2680

                                                                 Font: Anuario El País, 1983

  1. Situeu la taula en el seu context històric.
  2. Descriviu la taula.
  3. Comenteu les causes d'aquesta situació.
  4. Expliqueu la situació de l'economia espanyola
  

 

  

4. Llegiu el text i responeu les qüestions:

                Un taller clandestí és una instal.lació  d'allò més simple. Un local de 30 a 40 metres quadrats amagat en un soterrani, camuflat en un garatge o a la planta baixa o simulant un traster en un pati unterior (...) Un grup de 15 a 20 treballadores i unes quantes màquines de cosir antigues, adquirides mitjançant l'oportuna subhasta d'una empresa tancada precipitadament. Escassa ventilació, absència de llum natural, asfixia a l;estiu i doble jersei a l'hivern completen el panorama.
                 La major part dels integrants d'aquest exèrcit underground són dones que han anat a parar al treball subterrani després de la crisi o el tancament de les eves antigues empreses legals (...).
Moltes treballen fins i tot amb les mateixes màquines d'antany. I no són pas poques les que es troben sota les ordres dels mateixos capatassos d'haleshores, els quals actuen ara de petits patrons.

                                                                                                                               El PAIS. 28 d'octubre de 1984

  1. Explica el paper de l'economia oculta a l'Espanya dels anys 80.
  2. Quina incidència té en el mercat laboral?.
  3. Comenteu la situació política espanyola en l'època del document.
  4. Explica què són els decrets de recorvensió industrial.

5.Llegiu el text següent:
                                              Apuntes de la vida social y económica de la Catalunya de 1979

Por aquel entonces, el salario mínimo interprofesional era de 692 pesetas diarias, la mensualidad media de un informático sumaba 45.000 pesetas, y un piso de 130 metros costaba unos tres millones. Aquel año salieron a la calle los modelos Seat 24-2000, sólo en rojo, y el Seat Ritmo, pero el coche más deseado por la juventud y las señoras con posibles era el Ford Fiesta, que valía 400.000 pesetas.
Era cuando se inauguró la estación de Sants y se creó Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, primera entidad de derecho público del autogobierno.
Se cerró el mercado del Born, abrió un videoclub en cada esquina, Sony lanzó su primer walkman y los muñecos más vendidos en el Corte Inglés fueron Barbie y el Increíble Hulk. Entonces se descubrió  un fraude en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, que compró terrenos inexistentes por valor de 1.100 millones de pesetas. Los obispos predicaban contra el aborto y los socialistas ganaron hasta hoy la mayoría de las alcaldías catalanas.

                                       JOAQUIM ROGLAN. LA VANGUARDIA 24/10/2004  

Qüestions:

  1. Situa el context històric del document.
  2. Comenta les característiques de la societat catalana en aquesta època.
  3. Què significa autogovern?. Comenta les institucions que hi corresponen.

6. Llegiu el text següent:



                               ¡No contrate a ninguna mujer!

  " Sabemos que la mujer percibe un salario inferior al hombre, lo que reduce los costos de su empresa. Sin embargo, no olvide que la mujer ha de permanecer en el hogar, esforzándose por crear un ambiente placentero y agradable".

 font: http://roble.pntic.mec.es/cgee0016/4esohistoria/quincena11
/index_quincena11.htm

 

  1. L'autor del text estava preocupat pel fet que "la mujer percibe un salario inferior al hombre"?. Raona la resposta
  2. A qui es dirigeix?
  3. Quina és la idea fonamental?
  4. Quines raons es donaven per afirmar tal cosa?
  5. A quina època correspon el text?. Raona la resposta
  6. A quina mentalitat correspon aquest raonament?. Argumenta la resposta.

 

articles de la Constitució "il.lustració" articles de la Constitució

 

Estudieu  la evolució política.

• Exercici (III)

  1. Després de llegir l'evolució política, comenteu la taula següent:

    Resultats de les elecciones generales al Congrés dels Diputats (escons)

    Partit o coalició

    1977

    UCD

    165

    PSOE-PSC

    118

    PC-PSUC

    20

    Alianza Popular

    16

    Pacte Democràtic

    11

    Partit Nacionalista Basc

    8

    Altres

    12

    2. Expliqueu què va passar en la sessió d'investidura de Calvo Sotelo com a president del govern i feu la següent activitat:

    Enquesta sobre el 23 F

    Com a model, us proposem el següent guió:

    • Amb l'objectiu de saber si es va passar por degut al cop d'Estat del 23 F, realitza una enquesta a 25 persones que hagin viscut i recordin el 23 de febrer de 1981 i fes-los les preguntes següents:
    1. Què va sentir al vespre, quan se'n van assebentar?
    2. Què va pensar que passaria?
    3. Què recorda del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobés?.

    • En acabar, resumeix els resultats (agrupant-los per edat i sexe):
            1. Què van sentir la majoria de persones quan se'n van assabentar?
            2. Què van pensar que passaria?
            3. Què recorden del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobaven.


    • Analitza quests resultats i estableix conclusions en relació a l'objectiu plantejat.

     

       3. Comenteu els principals problemas polítics del primer govern socialista.

       4. Comenteu la taula següent sobre els assassinats comesos per ETA:

    anys

    víctimes

    1968

    2

    1972

    1

    1974

    18

    1976

    16

    1978

    65

    1980

    93

    1982

    41

    1984

    32

    1986

    41



              5.  Expliqueu què significa la imatge de la dreta. ¿Per què hi ha dotze estels?
              6.  Repasseu el que sabeu sobre la Unió Europea.
              7.  Indiqueu quan es va incorporar Espanya.
"il.lustració"

              8. Llegiu el text següent i responeu les qüestions:
      

LA UNIÓ EUROPEA  

            Apenas dos meses antes de la decisión sobre qué países formaran parte de la unión monetaria y asumiran el euro a partir de enero de 1999, los servicios de la Comisión europea trabajan a pleno rendimiento para que todo esté a punto.
            Para que ese largo camino, iniciado con la adopción del tratado de Maastrich en diciembre de 1991, se vea coronado, Bruselas vive actualmente un doble proceso. Por un lado observa los esfuerzos de los Quince para cumplir los criterios de Maastrich para poder acceder a la moneda única. Y por otro, prepara todos los dispositivos para asegurar la puesta en práctica del euro.
            Uno de los problemas es que París ha anunciado que tiene un déficit público en 1997 del 3,2% del Producto Interior Bruto (PIB). Con lo que quedaría excluida automáticamente del euro si se aplica tajantemente Maastrich (...) pues supone que el déficit presupuestario no debe superar el 3%. Pero todo el mundo es consciente que la unión monetaria no puede ver la luz sin Francia, país fundador del proyecto comunitario y una de las locomotoras del proceso de construcción europea. (...)
            Salvo ese y algún otro escollo, todo está preparado. (...) El 25 de marzo, la Comisión Europea dará a conocer sus informes acerca del grupo de países que participarán en el euro.  Esas propuestas serán estudiadas el primero de mayo por los ministros de Finanzas de los Quince. En la mañana del día siguiente, el Parlamento Europeo dará su opinión sobre lo acordado por los ministros. Esa misma tarde, los jefes de Estado y de gobierno adoptarán la decisión definitiva y nombrarán al primer presidente del Banco Central Europeo. A continuación, los ministros de Finanzas se volverán a reunir para decidir las paridades (1) entre las monedas nacionales, que serán utilizadas para calcular el valor del euro desde primero de enero de 1999. A partir de ese día, la moneda europea será una realidad.


                                                                 LA VANGUARDIA, miércoles, 25 de febrero de 1997

(1) Actualment, el tipus de conversió es calcula en 165,2 pessetes /euro

Qüestions:

  1. De qué tracta el text anterior?. Posa'l un títol.
  2. Nomena quins són els quinze països als que fa referència el text i quan es van incorporar a la Unió.
  3. Explica què significa Producte Interior Brut i defineix euro.
  4. Comenta les funcions de la Comissió Europea, qui i quants són els seus integrants, com són elegits i  on és la seva seu.
  5. Què va establir Maastrich?. Un altre tractat important va ser el Tractat de Roma. Què va establir?.
  6. Explica per què diu l'autor: "Pero todo el mundo es consciente que la unión monetaria no puede ver  la luz sin Francia, país fundador del proyecto comunitario y una de las locomotoras del proceso de construcción europea."               
  7. A quina institució pertayen els "ministros de Finanzas"?. Explica les seves funcions, qui són els seus  integrants, com són elegits i on és la seva seu.
  8. Comenta les funcions del Parlament Europeo, qui són els seus integrants, com són elegits i on és la  seva seu. Segons el text, quan donará el Parlament Europeo la seva opinió sobre el que han acordat els ministres?.
  9. A quina institució pertayen  "los jefes de Estado y de gobierno "?. Quin poder polític té aquesta  institució?.
  10. Tots els països de la U.E. tenen l'euro com a moneda?
  11. Les lleis que ha de respectar un ciutadà de qualsevol poble de Catalunya, quin organisme les ha elaborat?
  12. Espanya és actualment un Estat Independent?. Raona la resposta.

 

Exercicis de repàs

 

""  Tècnica d’estudi:com fer una enquesta 


             L'enquesta és una mitjà de recollir informació en relació a un tema determinat. La informació la donen les persones enquestades segons les preguntes que conformen l'enquesta. Les preguntes  dependran de què voleu aconseguir , o sigui, què voleu saber en fer l’enquesta.
Per tant, els passos que cal seguir haurien de ser:

  1. Plantejament de l'enquesta, o sigui, quins objectius es volen aconseguir  fent-la.
  2. Planificar com es farà aquesta enquesta:
    • a quantes persones s'entrevistarà
    • delimitar el tipus de persones entrevistades (edat, sexe, condicions econòmiques,  familiars, desconeguts, etc...) en funció de l'objectiu que volem aconseguir.
    • establir les preguntes que es faran.
    • on fareu les entrevistes
    • quan fareu les entrevistes
    • si  treballareu en equip, s'haurà de repartir la realització de l'enquesta entre els diferents membres del grup.

  3. Un cop feta l’enquesta, s'ha de fer una classificació en diferents apartats de la informació proporcionada per l'enquesta. Aixó suposaria:
    • agrupar aquests resultats en diferents apartats segons el sexe, l'edat, etc.
    • calcular el percentatge (%) de les respostes en relació a les preguntes que heu plantejat.
    • representar les dades obtingudes mitjançant gràfics  per il.lustrar i demostrar millor la informació que heu classificat.

  4. Anàlisis de les dades per establir les conclusions.

Tornar al guió del T.12                               Tornar a l'Index de Quart d'ESO